joi, 28 februarie 2013

De ce suntem noi românii altfel!


Ca de obicei citesc Dilema veche joi, acum pe naveta de Bucureşti. Dilema veche de final de lună, împreună cu Dilemateca dezbate cartea lui Boia: "De ce este România altfel"!
Luări de cuvânt interesante, este combătut Ghinea, replici ale lui Boia, care susţine că titlul este al lui şi că el este responsabil pentru ce a scris, nu Liiceanu sau Humanitas.
Ghinea are şi el dreptate când spune că în ţările astea noi de la Ucraina şi Republica Moldova până la Balcanii de Vest problemele sunt aceleaşi, toţi se simt altfel!
Ştiu că toţi sunt supăraţi, ăia dintr-o parte a presei cu intelectualii aferenţi, pe Boia că nu a criticat loviluţia binomului Ponta Antonescu....
Oricum discuţia a fost interesantă şi cel mai interesant a fost ce a spus Lucian Boia!
Când te compari cu cineva, musai este să te compari cu Europa Occidentală! Dar cum am mai spus, ne comparăm cu burghezia franceză, care avea un cuvânt de spus de acum 700 de ani, cu administraţia engleză, sau mai bine zis britanică, care a avut nevoie de 200 de ani pentru a fi în stare să civilizeze lumea nouă, sau cu o altă administraţie exemplară, cea habsburgică ale cărei efecte benefice le constatăm în Ardeal şi Bucovina.
Unde are foarte mare dreptate sunt repercusiunile  teribile ale comunismului în România. O întreagă elită a dispărut în puşcăriile comuniste, sau şi-a luat lumea în cap! Am avut onoarea să cunosc unul din ultimii boieri, pe Conu' Alecu Paleologu, nu atât prin descendenţă ilustră, cât prin educaţie şi comportament, îl admir pe Neagu Djuvara şi-l detest pe Bălăceanu Stolnici, de departe cel mai ilustru descendent al uneia din cele mei vechi familii boiereşti. Intelectualitatea şi elita interbelică au dispărut pe la Sighet, Aiud, Gherla sau Canal, iar supravieţuitorii şi cei care făceau parte din această elită nu mai sunt azi în România. D'aia are dreptate Djuvara că s-a micşorat procentul celor cu numele cu terminaţia ...escu, terminaţie boierească preluată de toată noua burghezie, din care s-au dezvoltat elitele intelectuale şi intreprinzătorii români. Romancierul Petru Popescu, în tinereţea mea studenţească mi-a dat un interviu şi mi-a spus că este a la opta generaţie de bucureşteni, dar azi trăieşte în California!
Lucian Boia subliniază în luarea sa de cuvânt ce efect devastator comunismul pentru România!
Pe de altă parte omul recent al lui Patapievici abundă acum!
Dacă te uiţi la intelectualii exemplari ai României de azi, Liiceanu a avut bunic un oltean intreprinzător ieşit dintre ţărani, în Parlament probabil că doar Dinu C Giurescu este la a treia generaţie de istorici, străbunicul fiind ţăran din Starchiojd, Prahova, tatăl lui Dumitru Mociorniţă, marele industriaş era fiu de ţărani din Băicoi cu sondă, care a permis să dea copiilor educaţie de excepţie. Revin şi spun că măcar lucrul ăsta l-a dat comunismul, acces neîngrădit la educaţie, ce acum proliferează de oameni recenţi, care mă porcăie pe forumuri!

Dimineaţă când m-am dus să-mi iau cafeaua de la Starbucks şi am văzut o scenă care mi-a plăcut taaare mult! În mallul AFI, pe patinoarul din centru, o puştoaică foarte drăgălaşă şi talentată se antrena, supervizată de antrenor şi bunici, mica patinatoare exersa saltul cu dublu Tulup sau cum s-o mai chema! Uite că mallul ăsta este bun  şi pentru sport!

Gigi Simion, amicul meu de la Politehnică mi-a adus o veste foarte interesantă, majoritatea covârşitoare a statelor americane din SUA renunţă la scris, tastele sunt la putere, stiloul meu devine un obiect antic! Şi când te gândeşti că noi mai făceam caligrafie, iar actele de pe vremea lui Caragiale le produceau copişti (Niţă Ghiţescu şi Ghiţă Niţescu) cu talent la scris frumos. Tata, care n-avea multă şcoală avea un scris caligrafic, aşa se învăţa acum aproape 100 de ani!

Antena 3, singură a prezentat în direct de la Peleş decorarea de către Casa Regală a României a lui Victor Rebengiuc şi a  lui Raed Arafat! Ce revanşă, tocmai zona cea mai republican kripto-comunistă a devenit foarte monarhistă, iar martorii se scaldă în abjecţia republicanismului de port!

Eram în autobuzul de revenirea la Piteşti şi mă conversam cu cineva la telefon pe bază de actualităţi. După ce am terminat vecina, o femeie simplă în vârstă  m-a interpelat, auzindu-mi discuţia, dacă ăştia or fi în stare să ne dea pensii şi salarii?
Am mormăit ceva, dar femeia era mulţumită că a văzut că şi alţii sunt preocupaţi. Ceea ce denotă că oamenii simpli, acuzaţi de unii ciocoi recenţi că nu înţeleg nimic din realitatea politică sunt de fapt extrem de conştienţi şi responsabili.

Sunt pe un sait de filme clasice şi am început să revăd filme cu Jean Paul Belmondo din anii 70-80 în rol de poliţist. Şi am nostalgia filmelor lui Nicolaescu cu comisari interbelici care îmi reamintesc aceste filme franţuzeşti, şi oricât de criticat regizorul erau meseriaşe, originale şi cu decorurile extraordinare ale lui Boruzescu!

P.S. La întrebarea pusă la doi distinşi istorici cu apartenenţe  liberale ce părere au despre cartea lui Boia mi-au răspuns că nu au citit-o şi oricum Lucian Boia scrie cam mult!!!!

7 comentarii:

  1. Sa nu incepi sa vezi filmele mute ca devine periculos....

    RăspundețiȘtergere
  2. Frumos articol! Dar faci o gafa jenanta, pe care n-as semnala-o daca n-ai fi
    facut-o si cu alte ocazii. Tu ori n-ai citit cartea Omul Recent, a lui
    Patapievici, ori n-ai inteles despre ce este vorba. "Omul recent" al
    lui Patapievici NU are nimic, dar absolut nimic de-a face cu "ciocoii",
    in sens de "oameni noi", veniti de la tara de putine generatii, cum insisti
    tu. Nu ma apuc acum sa-ti explic cu ce are de-a face O.R al lui P., ca ar
    lua prea mult spatiu. Eu nu zic ca ar merita neaparat, dar poate ar fi cazul
    sa citesti (eventual recitesti) cartea, ca sa nu mai vii cu afirmatii ridicole.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri

    1. Draga Mihai, mă bucur că-ţi plac compunerile mele!
      Orice ai spune "omul recent" al lui Patapievici se potriveşte ca o mânuşă la genul actual al snobului ciocoiesc, care preia necritic orice şi se extaziază la valori calpe!
      Ciocoii au fost un motor social în epoci în tranziţie, ciocoiul intelectual de azi trăieşte doar din frustrări!
      În alte ordine de idei dr. Radu Vişinescu îţi transmite că Băsescu este cancerul metastazat al politicii româneşti!

      Ștergere
  3. Joe draga,

    deoarece mai trebuie sa construiesc capitalismul pentru inca vreo 8-10 ani ca sa devin eligibil pentru o pensie decenta, recunosc ca nu am timpul disponibil sa citesc fiecare dintre postarile tale, dar le frunzaresc frecvent ca sa vad ce zone mai abordezi. La editia asta urmatoarea asertiune mi-a captat atentia: "Dimineaţă când m-am dus să-mi iau cafeaua de la Starbucks şi am văzut o scenă ..." Ca un inceput de roman politist, un tanar pensionar se duce sa-si ia cafeaua de la decadenta locatie "Starbucks"! Cam de aci a inceput sa-mi lucreze imaginatia si am incercat sa percep cam pe unde se situeaza aceasta retea snoaba de cafenele, dar de succes dealtfel, in viata cotidiana romaneasca. Recunosc ca de multe ori ca atunci cand ma duc sa-mi iau cafeaua de dupa pranz de la ei mi-as dori sa lancezesc la siesta cu ochii intr-un laptop (free wi-fi, eh!), asa cum fac numerosii studenti aflati acolo la ora respectiva, inclusiv fiica-mea, sau sa stau la palavre cu colegii, dar deh, nu se fumeaza si prefer sa ies afara la minus nu mai stiu cate grade! Asa ca mi-am zis in barba <>!

    Continuand parafraza deci: "I'll have Starbucks when I'm '64!"

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dragă Vlad,
      Mă văd obligat la precizări suplimentare, nu de la Stambul cum am mai făcut, dând impresia că am ajuns chiar pe lângă Aghia Sofia!
      Joia am curs la Politehnică cu anuul IV, le predau Ingineria şi Tehnologia Reactorilor Nucleari. Cum ajung în Bucureşti dau fuga la AFI Mall să-mi iau cafeaua de la un Starbucks, dacă citeai tot cu atenţie te lămureai! De ce? Este mai tare şi mă ţine treaz pentru că între 10 şi 14 trebuie să-mi bat gura cu cursul, acum le predau ventile, le-am predat pompe şi pe urmă toate componentele de bază de la un reactor! Îmi amintesc cum ne povestea Purica diversele lui experienţe din călătorii legendare, la care doar visam. Acum nu mai sunt vise, am şi eu o oarecare exeprienţă nucleară! Ca să nu mă ia somnul este bună o Starbucks! Pot să iau un de 1 leu de la automatul din Energetică, dar nu se compara(Starbucks 7 lei)!
      Deci nu să mă legăn în nostalgii, ci doar că sunt profesor, cursul îl moştenesc de la Ghiţescu, am şi asistenţi care au un proiect de calcul de reactor, termohidraulic care-mi place! Asistenţi sunt doi băieţi deştepţi, unul tocmai a finalizat un doctorat care l-ar face valabil cel puţin ptr Mc Gill!

      Ștergere
    2. Joe, raspunsul meu s-a vrut un elogiu adus unui "tanar pensionar" care, pasionat de noua cariera, nu are timp sa savureze pa indelete un "starbucks" asa cum ar fi facut-o cu oarece ani in urma la Hanul lui Manuc, sa zicem, cu o turceasca cu caimac!

      Ștergere
  4. De ce mi-a sters partea unde am zis ca te desconspir si anume ca "de la "pike" sau "blonde" iti vin ideile numeroase din aces blog?

    RăspundețiȘtergere