luni, 18 martie 2013

Scriitori şi retori



Am aflat la sfârşitul săptămânii că Andrei Pleşu şi Mircea Cărtărescu nu vor participa la Târgul de Carte de la  Paris unde România este invitat special. Treaba asta m-a umplut de tristeţe. Azi citesc că şi Gabriel Liiceanu, un scriitor deosebit şi un foarte bun editor de carte nu vine nici el. 
Concluzia mea este că s-au supărat ca văcarul pe sat!
Aici nu este vorba de Marga, de Patapievici,  de ICR, de USL, este vorba de România!
Nu Ponta este  invitatul special, ci România, cu Traian Băsescu, cu Crin Antonescu, cu toţi politicienii mari şi mici, dar mai ales intelectualii, iubitorii de literatură, de carte din România!
Şi din acest motiv aceşti scriitori stimabili cărora le-am citit şi apreciat cărţile dau dovadă de o lejeritate intelectuală condamnabilă şi tot ce ar mai vorbi de patriotism, de românitate se duce pe gârlă! 
Confuzia dintre calitatea de scriitor român şi amic al unei opinii politice din România este cu atât mai regretabilă pentru că oameni ca ei erau socotiţi a fi eroii exemplari ai rezistenţei culturale româneşti în vremurile scelerate ale comunismului. Acum nu au niciun motiv să protesteze în acest mod. De ce nu pleacă în Franţa să exprime opinii neconvenabile actualei puteri? Ei măcar au această legitimitate prin acţiunea culturală  din care fac parte, nu sunt patrioţii de ocazie care nu scapă ocazia să umble cu pâra la Bruxelles, sau aiurea. 

Şi în acest sens aştept pe domnul Cristian Ghinea să-mi dea numele patrioţilor unguri care s-au dus la Bruxelles, sau măcar la Viena să denunţe gravele derapaje  de la democraţie ale guvernării Viktor Orban. Am constatat că au protestat unguri expaţi la Bruxelles, că s-a plâns prim viceprim ministrul austriac, ei poartă responsabilitatea legăturilor istorice ale fostului Imperiu Austro-Ungar şi am auzit de marile proteste ale opoziţiei maghiare la Budapesta! 

Am rămas fericit când sâmbătă Petrolul a câştigat după mult timp în faţa lui Dinamo! Îmi aduc aminte din copilărie când aşteptam să intru şi eu pe stadion să răcnesc împotriva celei mai detestate echipa din România, aceea a miliţienilor! 

2 comentarii:

  1. 1. Pleșu este un om cult, inteligent, capabil; Liiceanu, ceva mai puțin, mai mult profitor, fără nici un text remarcabil. Potaievici e o secătură zgomotoasă și ratată. Dar mă mir că tu nu le cunoști biografiile - sau te faci că nu știi: toți sunt din punct de vedere moral și uman niște jigodii. Iar Cărtărescu nici nu merită citat: este un handicapat ridicol.
    2. Mă așteptam să pomenești tocmai tu ceva de festivalul de film "One world Romania".
    3. Mare e grădina lui dumnezeu, ca să zic așa; printre corespondenții tăi o persoană spune (și pare că nu în glumă) că a fi de dreapta înseamnă a fi bigot ! Încep să cred ce declară medicii alarmiști de la M.S.- 25 % din cetățenii țării sunt bolnavi psihic !

    RăspundețiȘtergere
  2. Este remarcabil ca stim deseori a catagorisi oamenii, fiecare in sertarasul lui, foarte strict si fara echivoc. Cu toate astea, nu suntem capabili nici de a crea insulite-precursori de civilitate si nu de civilizatie, caci nu mai avem cum. Iar probleme psihice nu sunt doar cele legate de "deraieri" comportamentale si patologii intrinseci ci , in foarte mare masura, de cele ce sunt reflexii ale vietii cotidiene: depresii, tentatia de suicid, distonanta comportamentala si multe altele la tema; daca ar avea rabdare mici cercetasi ar conchide relativ repede ca sunt mult mai multi cetateni din spatiul asta cu probleme sau pe cale de a avea probleme de natura psihopatologica; oricum noua nu ne-a placut niciodata sa recunoastem ca am avea astfel de probleme ce ne-ar stirbi din esenta genetica teribila a neamului.

    RăspundețiȘtergere