sâmbătă, 28 martie 2015

Dileme din Dilema veche

Intelectualii

Am citit în Civilization West and the Rest a lui Niall Ferguson (tradusă şi în româneşte) o foarte şocantă analiză comparativă a lui Alexis de Tocqueville a Revoluţiei Americane şi a celei Franceze. 
În al patrulea rând spune de Tocqueville în Franţa s-a dat o prea mare putere intelectualilor iresponsabili pe când în America oamenii practici au deţinut puterea. De Tocqueville este profetic, pentru că se cunosc consecinţele Revoluţiilor rusă şi apoi bolşevică. 
La noi intelectualii au ales o altă cale, nici nu au avut oportunitatea puterii, doar s-au gudurat pe lângă putere.

Alegerile din Israel

Am citit articolul lui Petre Iancu despre alegerile din  Israel şi am rămas cam nelămurit. De fapt este în ton cu reacţia cam deplasată a lui Vladimir Tismăneanu în aceeaşi chestiune. Ce ne spune domnul Iancu este că în pofida avertismentelor din Europa şi mai ales din SUA poporul israelian a decis să aleagă greşit, adică pe Bibi Netanyahu, dar fiind singura democraţie din Orientul Mijlociu, are dreptul să aleagă chiar dacă în ochii altora lucrul ăsta este greşit. Netanyahu are o abordare dură cu palestinienii şi refuză discuţiile privind viitorul unui stat al lor. Istoria recentă a acestui stat a arătat că cei mai duri primi miniştri, victorioşi în confruntările cu inamicii arabi au făcut concesii vecinilor. De fapt şi într-un documentar lideri ai Shin Bet - serviciul de securitate internă al Israelului pledează pentru negocieri cu palestinienii pentru că s-ar putea să nu se mai găsească lideri palestinieni dispuşi la negocieri. De fapt acesta este avertismentul european şi american. 
Pe de altă parte mă nedumereşte cum domnul Iancu dă dreptate israelienilor să aleagă greşit, pe când în vara lui 2012 era una din cele mai vehemente voci împotriva românilor să aleagă greşit la referendum.

Aferim! comentat de Cristian Ghinea

Am citit cu mare interes şi plăcere cronica făcută de Cristian Ghinea privind filmul premiat la Berlin. Am văzut şi eu filmul, după ce am citit cronica şi nu pot decât să-i dau dreptate. Am citit opinii defavorabile filmului, nu atât pentru limbajul buruienos, cât despre o Românie care nu ar fi foarte apropiată de cea din film. Ghinea are mare dreptate, aceasta era România turcită, provincie de margine a Imperiului Otoman. Era chiar după ce s-a instituit Regulamentul Organic, care a însemnat decolarea economică a Principatelor române. Ţara este sălbatică, oamenii trăiesc în bordeie, prin hanuri oamenii dorm la grămadă, poate doar boierii să aibă camere separate. Este România pe care fii de boieri bonjurişti au urât-o şi au transformat-o într-o jumătate de secol şi cu sprijinul nemijlocit al Regelui Carol I. 
Nimeni comentează despre este finalul oarecum aşteptat al filmului, că ţiganul care s-a bucurat de favorurile jupânesei este scopit de boier!
Am şi o remarcă, titlul Aferim care înseamnă foarte bine în turceşte, este azi folosită mai mult cu scop ironic, în sensul de mai bine nu!

Dosarul Radio

Dacă pentru mine acest dosar al Dilemei vechi ar semnifica povestea Europei Libere, ei bine el priveşte evoluţia post-decembristă a radioului FM. Înţeles că aceia care au avut contribuţii importante în dezvoltarea radioului FM privesc cu mare nostalgie la începuturi. Acum ele s-au mutat pe internet on line. Eu neavând automobil nu pre ascut radiourile FM, am rămas dependent de ştiri pe România Actualităţi şi mai ales ascult Radio România Muzical.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu