luni, 6 iulie 2015

Grexit

S-a consumat şi referendumul grecesc şi lucrurile au rămas la fel de neclare.
O să prezint o opinie subiectivă despre Grecia, merg anual în Grecia din 2009, cu excepţia lui 2012 la Mangalia care m-a vindecat definitiv de Marea Neagră.
De câte ori mă întorc din vacanţa la Egee sau Ionică mă simt excelent. Pentru că turismul la mare în Grecia este la superlativ. Grecii sunt corecţi şi atenţi cu turiştii şi acelaşi sentiment l-am trăit şi după mersul prin Austria. Mereu îmi şi spun că dacă am importa greci în turismul românesc lucrurile s-ar schimba în bine. Infrastructura rutieră grecească arată bine cu excepţia a vreo 20 de kilometri de la  Serres spre Kulata bulgărească, unde drumul este mai prost ca în România! Prin Skiatos transportul în comun se face cu autocare Mercedes pe o şosea fără găuri.  Am mai constatat că încă mai se foloseşte bonul de mână la tavernă, care înseamnă evaziune fiscală.
Economia grecească este o creaţie a turismului postbelic. Turismul s-a dezvoltat în Grecia după prăbuşirea regimului coloneilor în 1974. Cred că nicio ţară europeană nu se poate compara cu mărimea litoralului grecesc, vreo 250 de insule locuite, o coastă dantelată de mii de kilometri. Au fost pe plaje superbe incomparabile, la Golden Beach în Tassos, la Koukounaries în Skiatos. Calitatea serviciilor la preţurile practicate de greci depăşesc net Italia, Franţa, chiar Spania şi Portugalia. În Grecia eşti primit cu zâmbetul pe buze, eşti tratat ca un boier ţi se fac cadou o înghiţitură de ouzo, de fructe, sau îngheţată.

Cred că problemele Greciei se trag de la prăbuşirea comunismului şi de la cheltuielile nesăbuite ocazionate de Olimpiada din 2004. Dispariţia comunismului a deschis dintr-o dată posibilitatea de a face o vacanţă grecească incomparabilă pentru români, bulgari, ex-iugoslavi, unguri, cehi, slovaci polonezi şi mai ales ruşi. Apariţia acestor noi turişti a vărsat o grămadă de bani în cuferele greceşti. Asta  a condus la cheltuieli nesăbuite combinate cu o evaziune fiscală endemică.
Am înţeles că grecii au marea problemă acum să plătească datoriile la băncile germanăo-franceze şi că majoritatea banilor primiţi s-au întors în aceste ţări în băncile lor. Dar acum grecii nu vor să mai plătească! Mă întreb cum au putut împrumuta pe greci cu atâta largheţe, chiar nu au făcut evaluări de risc? Sau măcar să fii ţinut cont de zicala veche şi antică: "Teme-te de greci chiar şi când se împrumută!".
Ce cred că după referendum grecii zic că: suntem în UE, avem monedă Euro, avem probleme aşa că rezolvaţi-le voi, că noi nu suntem capabili.
Am văzut că spre diferenţă de UE SUA este interesată cu rezolvarea pozitivă a problemei greceşti. Cred că au interesul geostrategic pentru controlul Mediteranei de Est. O pot face prin intermediul FMI dacă vor să se implice, dar par că doresc mai degrabă ca nemţii şi UE să rezolve Grexit.
Am auzit şi reacţii româneşti, unele privind admiraţia nesocotită pentru aşa zisa mândrie a grecilor, altele care-l fac pe Tsipras comunist. Tsipras este doar un populist de stânga şi să-l faci comunist acum este o prostie tipică pentru unul ca Cristian Preda!

Mi-ar părea rău ca Grecia să aibă probleme, pentru că-mi place vara să merg în Grecia.

Un comentariu:

  1. Incheiere cel putin caraghioasa,de clasa 3 a....Daca nu ti-ar placea vara sa mergi in Grecia nu ti-ar parea rau ca Grecia sa aibe probleme...nu ? " logic "dm

    RăspundețiȘtergere