miercuri, 16 martie 2016

Putreziciunea sistemului de sănătate românesc

Am avut în ultimul timp ocazia să am de a face cu sistemul medical din România. În exclusivitate pe banii mei!
La stomatolog nu se pune în discuţie să ai acoperire de asigurare medicală.

Am fost la consulturi la doi medici, ieri la un cabinet privat unde era purcoi de lume. Noroc că eram programat şi am aşteptat puţin. Am aflat astfel că acest consult de prevenţie, era la un cardiolog, nu poate fi trecut în actele medicului de familie, pentru că nelucrând cu Casa de Sănătate şi eu neavând trimitere de la acelaşi medic de familie, acesta poate fi taxat de Curtea de Conturi! 
Atenţie, mai fusesem la acest medic foarte bun acum 10 ani!

Azi Adriana şi-a făcut analize de sânge la un alt laborator medical privat şi fără relaţii cu Casa de Sănătate. Era foarte multă lume. Toate aceste investigaţii făcute pe banii mei, fără acoperire din asigurările medicale de sănătate. Şi asta este scandalos şi arată cât de putred este aceste sistem de asigurări de sănătate. 
Exact chestiunea de medicină preventivă propuse de liberali este o chestiune ce merită dezbătută. Opinia mea este că acest sistem este o gaură neagră.
Singurele lucruri clare unde se duc banii pe care îi plătesc pentru sănătate sunt pentru medicul de familie şi pentru medicamente subvenţionate. Dar cred că sumele importante pe care le-am plătit în decursul vieţii pentru sănătate nu justifică starea jalnică a sistemului de sănătate românesc.

Citind Postwar al lui Tony Judt am rămas surprins cum tot Occidentul a dezvoltat un sistem de nuanţă social democrată pentru asigurări sociale şi de sănătate indiferent de ideologia partidelor de la guvernare. De ce a fost posibil la ei şi acum la noi în democraţie nu se poate?

În polemica mea cu un medic el mi-a replicat că sistemul medical românesc este sărac, că trebuie finanţate spitalele şi cei care nu plătesc asigurări, dar apelează la sistem în caz de urgenţă.

Opinia mea este că din suma pe care o plătesc pentru sănătate eu să pot să-mi aleg singur medicul sau laboratorul de analize medicale unde plătesc costul acestor consultaţii. Aceste plăţi să fie transmise prin medicul de familie, la Fisc şi în limita unei sume forfetare să-mi fie returnată. În acest mod se creează cu adevărat o concurenţă între furnizorii de sănătate şi nu doar cei favorizaţi de Casa de Sănătate.

Dar cred că sunt mari interese care canalizează obscur banii pe care îi plătim în cadrul sistemului de impozitare. şi la medici şi la alţii implicaţi în sistem.

Dumneavoastră ce părere aveţi?


Un comentariu:

  1. - Nu este normal ca o mare parte a populației să nu plătească asigurarea de sănătate; cu excepția unui procent foarte mic, realmente vulnerabil financiar, ceilalți au ales acest mod de viață - fără muncă sau cu muncă dar cîștiguri neimpozitate - și nu au dreptul să se vaiete. Nici o milă pentru ăștia căci altfel numărul lor nu va scădea.
    - Numeroase persoane abuzează de sistemul medical; nu respectă nici o indicație de viață cît de cît sănătoasă, nu fac tratamentele prescrise, merg la doctor doar cînd sunt doborîți de o durere. Și apoi blochează, mai ales babele de 90 kg cum am văzut chiar azi, cabinetele medicale.
    - Nu știu cum o fi la Pitești sau în restul țării dar în București ca să obții un card european de sănătate (valabil la noi numai 6 luni) pierzi atîta vreme încît de vreo patru ani prefer să plătesc asigurarea.
    - Nu am înțeles deloc care este rolul CASMB; cum naiba funcționa socilalismul fără escrocheria asta ?

    RăspundețiȘtergere